دسامبر 2, 2024

نهضت ساخت پارکینگ در مدیریت شهری شکل گرفته و تلاش می شود به شرط تامین اعتبار پارکینگ طبقاتی بیشتری در مناطق جنوبی، مرکزی و حتی شمالی پایتخت ساخته شود.




تین نیوز |

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران گفت: نهضت ساخت پارکینگ در مدیریت شهری شکل گرفته و تلاش می شود به شرط تامین اعتبار پارکینگ طبقاتی بیشتری در مناطق جنوبی، مرکزی و حتی شمالی پایتخت ساخته شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، مسعود حق لطفی مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران گفت: یکی از ماموریت های غیرمستقیم معاونت فنی و عمرانی به عنوان بازوی اجرایی شهرداری تهران تامین سرانه های شهری از جمله ساخت پارکینگ های طبقاتی است که همزمان با سایر اقدامات عمرانی مورد توافق با سایر سازمان ها، شرکت ها و پروژه های فرامنطقه ای مناطق ۲۲گانه در دست اقدام است.

حق لطفی با اشاره به تلاش برای تکمیل طرح های نیمه تمام ادوار گذشته در دوره ششم مدیریت شهری افزود: تکمیل و بهره برداری از پارکینگ های نیمه تمام و بزرگ سطح شهر به عنوان نیاز مبرم شهروندان در دهه ۹۰ به طور نیمه کاره باقیمانده بود به همین واسطه این طرح ها در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

به گفته وی، تکمیل و بهره برداری از پارکینگ زیرسطحی ۵۵۰ دستگاهی امیرکبیر در مهرماه سال ۱۴۰۱ از جمله این پروژه ها بود. همچنین تکمیل پروژه پارکینگ نیایش در مجاورت پردیس سینمایی ملت نیز در دستور کار قرار دارد.

افتتاح پارکینگ طبقاتی مینایی پس از ۱۲ سال

حق لطفی همچنین به افتتاح پارکینگ طبقاتی مینایی پس از ۱۲ سال اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات جدی شهروندان مناطق جنوبی پایتخت احداث پارکینگ طبقاتی است که پارکینگ طبقاتی مینایی پس از ۱۲ سال در محله فرسوده اتابک مود افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

وی اظهار کرد: به دلیل فشردگی ساخت و ساز در بافت های فرسوده همواره شهروندان با کمبود جای پارک برای خودرو های خود مواجه می شوند که با اقدامات مدیریت شهری تلاش شد این پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۴۲۰ خودرو در مجاورت بزرگراه امام علی (ع) در محله اتابک افتتاح شود.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران ادامه داد: طرح احداث پارکینگ طبقاتی مینایی در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان نوسازی شهر تهران شروع شد که حدود ۲ سال بعد از گودبرداری این مجموعه به علت مشکلات مالی طرح به طور کامل متوقف شد. اواخر سال ۹۷ نیز این طرح به سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران واگذار و از سال ۹۸ عملیات اجرایی آن شروع شد. کار عمده این طرح در همین سال با اقدامات تکمیلی صورت گرفت و این پارکینگ طبقاتی در اختیار شهروندان تهرانی در مناطق جنوبی قرار گرفته است.

وی مساحت این پارکینگ را بیش از ۲ هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: این طرح در هفت طبقه و ۱۶ هزار مترمربع زیربنا اجرایی و عملیاتی شد. ارزش ریالی این طرح حدود ۶ هزار میلیارد ریال است و هزینه ساخت آن نیز از گذشته تا به امروز حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال بوده است.

بازسازی ۶۰ یونیت پله برقی تا پایان سال

فرسودگی و عدم کارکرد مطلوب بسیاری از پله برقی ها در سال های اخیر به دغدغه ای جدی تبدیل شده است.

پله برقی ها به عنوان یکی از مؤلفه های کلیدی حمل و نقل عمومی، نقش بسزایی در تسهیل رفت وآمد شهروندان دارند و در کلان شهر تهران، این زیرساخت ها علاوه بر تسریع دسترسی به مترو، پل های عابر پیاده و ساختمان های عمومی، بر کیفیت زندگی افراد نیز تأثیر مستقیم دارند.

با این حال، فرسودگی و عدم کارکرد مطلوب بسیاری از پله برقی ها در سال های اخیر به دغدغه ای جدی تبدیل شده است و اقدامات اخیر در زمینه بهبود این وضعیت، امید به بهبود شرایط را تقویت کرده است.

بررسی ها نشان می دهد که تهران دارای ۱۱۲ پله برقی و ۴۴۹ یونیت برقی است که بخش قابل توجهی از آنها در وضعیت مطلوبی از نظر مکانیزم، ایمنی، و ظاهر قرار ندارند و این امر، به ویژه برای شهری با جمعیت و تردد روزانه بالا، به یک چالش جدی تبدیل شده است.

نواقص موجود شامل خرابی مکانیزم ها، عدم ایمنی کافی، و ظاهر فرسوده است که بهره وری پله برقی ها را کاهش داده و در مواردی باعث نارضایتی شهروندان شده است.

شهرداری تهران از ابتدای سال جاری، مسئولیت نظارت و بهبود پله برقی ها را به حوزه معاونت عمرانی واگذار کرده است، مسعود حق لطفی مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، تأکید کرده است که از سال ۱۴۰۲ نگهداشت پل های عابر مکانیزه به این سازمان محول شده و در سال ۱۴۰۳، برنامه های جدی برای نوسازی و فعال سازی این زیرساخت ها آغاز شده است. 

این تصمیم، آغازگر یک حرکت سازمان یافته برای رسیدگی به وضعیت این زیرساخت ها بوده و نتایج قابل توجهی داشته است.

تاکنون، ۵۱ یونیت از پله برقی های فرسوده به طور کامل نوسازی شده اند و همچنین ۱۴ یونیت دیگر نیز در فرآیند نوسازی قرار دارند که انتظار می رود تا پایان ماه آینده به بهره برداری برسند.

برنامه ریزی ها نشان می دهد تا پایان سال جاری و پیش از آغاز عید نوروز، ۶۰ یونیت دیگر نیز بازسازی خواهند شد و این کار اقدامی برای بازگرداندن این تجهیزات به استاندارد های مطلوب است.

تبدیل برخی پله برقی ها به رمپ های استاندارد، اقدام برای افرادی است که با مشکلات حرکتی مواجه هستند که این اقدام دسترسی این گروه ها را به رفت و آمد از طریق پل های هوایی تسهیل می کند.

اجرای برنامه های نوسازی و ارتقاء پله برقی ها، اثرات مثبتی بر زندگی شهری خواهد داشت و نوسازی تجهیزات، سطح ایمنی را بهبود داده و رفت وآمد شهروندان را تسهیل می کند و البته با افزایش کارایی پله برقی ها در مراکز پرتردد، استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق شده و در نتیجه، بار ترافیکی کاهش می یابد.

 افزایش تعداد یونیت های نوسازی شده، تبدیل پله برقی ها به رمپ های استاندارد، و بهبود نظارت بر عملکرد این تجهیزات باعث ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان می شود و امید است که با تداوم این تلاش ها و رفع چالش های موجود، پله برقی های تهران به استانداردهای جهانی نزدیک شوند و این تحول، نه تنها کیفیت خدمات شهری را افزایش می دهد، بلکه زمینه ساز ایجاد یک محیط شهری کارآمدتر و پایدارتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *